Vizesnyolcas
2007.01.19. 14:22
 Az angolok, mr ha hagyjk ket, nagyon j dolgokat tudnak kitallni. Mrnki irodik nem egyszer adtk mr fel a leckt a vilgnak. A tuningban is otthon vannak, j plda erre az Aquamist vzbefecskendezsi rendszere.
Mint a legtbb mszaki megolds, a vzbefecskendezs sem mai tlet. A msodik vilghbor nagy teljestmny vadszgpeinek s bombzinak a dugattys, feltlts motorjait felszereltk vz-metanol befecskendezsi rendszerrel. Mikor a pilta bekapcsolta a befecskendezst, a gp gy gyorsult, mintha puskbl lttk volna ki: a motorteljestmny 20-30 szzalkkal ntt meg. Persze mint a legtbb brutlis teljestmnyfokoz rendszert, a vzmetanol befecskendezst is csak rvid ideig lehetett hasznlni, klnben krosodott a motor. A teljestmnyfokozs elve a kvetkez: a metanol nvelte az oktnszmot, a feltltsi nyoms fokozsval tbb zemanyagot lehetett elgetni, de kellett a vz, hogy a jval nagyobb hterhelst ellenslyozand, a vz htse egyrszt a nagyobb feltlt nyoms miatt a norml zemmdnl jval melegebb zemanyag-leveg keverket, valamint az gsteret. Mindebbl mr sejteni lehet, hogy az Aquamist vzbefecskendez rendszere is feltlts motorokhoz hasznlhat, szvmotorra ptve legfeljebb nmi korrzit okozhat a hengertrben s a szelepeken. A motortuning rszben arra pl, hogy a tuningot vgzk megtalljk a gyri motorok gyenge pontjait, s ott javtsanak azokon. A gyrak fejleszti a nagy teljestmny motorok tervezsekor is figyelembe veszik a gazdasgossg s az lettartam szempontjait. Nem tervezhetnek rvid let motorokat. Viszont a fejlesztsek sszes eredmnyt felhasznljk, gy egy turbmotornl pldul a tltleveghtst, az olajhtst, a vltoz geometrij feltltket, amelyekkel nagyon jl szablyozhatjk a feltltsi nyomst.
 Mindez arra is lehetsget ad a szmukra, hogy a turbmotorok szablyozsnl padlgz zemmdban megnveljk a tltnyomst. Viszont ez nem trtnik bntetlenl, mert megn a motor hterhelse, valamint a beprselt benzin-leveg keverk is jobban felhevl a nagyobb nyomstl. Tudjk ezt a gyrtk is, ezrt cscsterhelskor dstjk a keverket, azaz az elgethetnl tbb zemanyagot fecskendeznek a hengerekbe. Ezzel a cljuk a hts, de a htultje a dolognak az zemanyag-pazarls.
s itt jn a vzbefecskendezs, amellyel a hts az intercoolerek mretnek nvelse vagy az zemanyag- leveg keverk dstsa nlkl javthat. A higanyon kvl a vznek a legnagyobb a potencilis henergija. Mivel ers a molekulk kztti kts, igen nagy hmennyisg szksges ahhoz, hogy sztvljanak. Egy liter vz elgzlgtetse 2240 KJ energit ignyel. Kzrthetbb az utbbi adatot pldval demonstrlni: egy 3 kW teljestmny vzforral egy liter vizet 21 perc alatt forral el, kzben annyi energit hasznl fel, amellyel egy 100 W-os izz hat rn t vilgthat.
A tltleveg-htk nem tudnak minden zemi krlmny kztt azonos teljestmnyt nyjtani. Kis sebessg haladskor vagy ll helyzetbl rajtolva jval kisebb a htteljestmnyk, mint nagy sebessg haladskor. A vzhtknl alkalmazotthoz hasonl ventilltoros htsk hatkonyan s jl szablyozottan nem megoldhat, mivel az tmen leveg mennyisge szlssgesen vltoz. s akkor mg nem beszltnk a turbmotor cscszemmdjnak tltltses llapotrl: a gyrtk is tudjk, hogy ilyenkor mr kevs az intercooler teljestmnye, s tbbletzemanyag befecskendezsvel htik a keverket – a forr keverknek nagyobb a trfogata, gy kevesebb fr belle a hengerbe, ezrt a robbanskor kisebb energiamennyisg szabadul fel.
 Mikor a leveght kptelen maradktalanul elltni a feladatt, akkor jhet a vzbefecskendezs. Az idelis mennyisgben s tkletes porlasztssal befecskendezett vzmennyisg hthatsa gyors s hatkony. A befecskendezs ltal a kpzd vzgz mennyisge minimlis, gy nem veszi el a helyet az zemanyag-leveg keverktl. Tovbbi hats, hogy a hmrsklet cskkensvel a porlasztott cseppmret is cskken, teht hatkonyabb a porlaszts, idelisabbak az gs krlmnyei. Az Aquamist-rendszer a szvsi temben fecskendezi be a vizet, gy cskken a hengertr alkatrszeinek a hmrsklete, teht cskken a cseppmret valamint a keverk trfogata is – megvalsthat a tltlts. A srts alatt a vzcseppek – ha a vzbenzin befecskendezsi arny 10:1-hez – a levegvel 120:1-hez arnyban keverednek. Mivel a vz ht, szegnythet a zemanyagleveg keverk, azonos teljestmny elrshez kevesebb benzin is elg – nincs szksg az zemanyagra mint htkzegre. Megkzelthet az idelis 12,5:1-hez leveg- benzin keversi arny. A fejleszt Aquamist tovbbi hatsknt emlti, hogy a vzbl kpzdtt vzgz trfogattgulsa plusz energiaknt jelentkezik – a befecskendezett vz trfogathoz kpest a trfogattguls 1200-szoros! Azaz a befecskendezett s gzz hevl vz is rszt vesz a dugatty lksben, gy a normlis esetben a kipufogn t tvoz henergia egy rszt hasznos munkv alaktja, n a motor hatsfoka. Megjegyzend, hogy a befecskendezett vz mennyisge csupn az egyhatoda a hasonlan htsi cllal a hengerekbe fecskendezett zemanyagnak. Azonban mieltt brki otthon nekiesne a turbmotorjnak, hogy vzbefecskendezst fabrikljon, fontos tudni, hogy a vzbefecskendezs mdjt s a befecskendezett vz mennyisgt nagyon alaposan s pontosan kell megvlasztani. Az Aquamist felhvja mg a figyelmet arra, hogy a tuning eltt el kell dnteni, hogy mi a cl: a gazdasgos zem, vagy az elrhet maximlis teljestmny. Ugyanis a motor hatsfoknak a nvelsvel a teljestmny emelse helyett a fogyaszts is cskkenthet.
A Volkswagen-csoport FSI turbmotorjaitl, valamint nhny Honda modelltl eltekintve az idelis leveg-benzin keversi arny, ha a legnagyobb teljestmnyre treksznk, akkor 12,5:1-hez. Ha a gazdasgossg a cl, akkor 14,5 rsz leveghz trsul egy rsz benzin. Azonban a keversi arny sohasem pontos vagy lland, nagyban fgg az elrhet zemanyagtl valamint a befecskendez rendszer llapottl vagy kpessgeitl is – nem felttlenl homogn a keverk, vannak szegnyebb, illetve dsabb terletei. A homogenits mg a szvcs bels fellettl, hmrsklettl, valamint a hengeren belli hmrsklettl is fgg, valamint a szelepek llapottl.
Padlgz zemmdnl, a turbmotorok maximlis feltltsekor a legtbb turbmotorban a leveg-benzin keversi arnya az idelisrl a 10:1-hez rtkre esik vissza, azaz igen ds a keverk. A befecskendezett zemanyag mindssze hrom szzalkt kitev vznek ppen annyi a helnyel kpessge, mint annak a benzinmennyisgnek, amellyel a keversi arnyt 12,5:1- rl 10:1-hez vltoztatjk. Az Aquamist mrnkei rendszerint a befecskendezett zemanyagmennyisg 10 szzalkban hatrozzk meg a hatkony hts rdekben felhasznland vz mennyisgt.
Az Aquamist komplett kszletknt knlja a vzbefecskendez rendszereket. A kszlkek elektronikusan vezreltek, nagyobb hengerrtartalm motorokhoz ikerrendszereket fejlesztettek ki, gy kt szivattyval nagyobb a szlltsi kapacitsuk. A vzbefecskendezsnek kicsi a helyignye, mr ami a konkrt befecskendez rendszer mrett illeti. Csupn a vztartly helyignyes, amelyet a legegyszerbb a csomagtartban elhelyezni. Specilis eset a motorkerkprokra kifejlesztett vzbefecskendez rendszer, amelynek az elemeit az ls s a hts ramvonalidom al ptettk be. A vzbefecskendezst tbb versenycsapat is hasznlja Angliban, pldul egy, a raliban fut turbmotoros Hyundai. Lehet, hogy elnysebb is, ha a vzbefecskendezst fkpp a versenysport karolja fel, mert az utcai autknl tarts hasznlat utn knnyen elfordulhat a hengertr s a szelepek korrzija.
Forrs:

|